Women In The House på Bluesbaren

Hur hade jag missat denna fina recension från Jefferson Magasine skriven av Tommy Löfgren?? https://jeffersonbluesmag.com/women-in-the-house-bluesbaren-stockholm-28-maj/

WOMEN IN THE HOUSE – BLUESBAREN, STOCKHOLM, 28 MAJ

Några timmar senare: Det har varit en osedvanligt trevlig och underhållande kväll på Bluesbaren. Helene Du Rietz är en sångerska, som med tre rutinerade mannar i sitt band, har tagit till vana att omge sig med vokalister och gästmusiker vid sina framträdanden. För kvällen var de sångerskorna Helena Montgomery och Cecilia Kyllinge, samt saxofonisten Ingalill ”Plingis” Högman (Anders Linder, Top Dogs). ”Plingis” var den enda jag sett och hört tidigare. Hon är en kraftfull tenorist när så krävs. Tjejerna sjöng av hjärtans lust; solo och tillsammans. Gitarr spelade Martin Jarbeck, basgitarr Björn Garefelt, och trummor Fredrik Hellberg. Repertoaren är bred, särskilt med så många solister. Helene sjöng gärna gammalt av Lil Green och nyare av Tracy Chapman. Plus många egna låtar, som finstämda ”Sister´s blues” (en ”true story”). Signaturen ”Women in the house”, rivigare och skriven av kompisen Charlotte Eriksson. ”The man of the wood”, också en finstämd sak, med elbas som enda komp. Bandet fick också höras i några jazzfunkiga instrumentaler (”Mercy, mercy”) och med sång av Fredrik Hellberg. Kvällens höjdunkt för min del kom på slutet när Helene tolkade Nina Simones ”Do I move you” helt underbart.

Kvällen innan hade de tre sångerskorna och killarna i bandet release av ett album de spelat in. På albumet, ”Dedication”, ryms många musikstilar (två låtar inspelade i Gambia).